SEPIDEH KHODARAHMI – SMASH COLLECTIVE – The Erotic Clown
Foto: Jacob Danielsson
I sex år har Sepideh Khodarahmi turnerat med och utforskat sin tårtsittningspraktik; ett sensoriskt performanceverk där hen konstruerar, förför och sitter på en tårta. En sårbar och poetisk frågeställning om destruktionens erotisk potential. Ett performance med lika delar äckel, humor och förförelse och framförallt en praktik som tillåter erotik att ta nya former och artikuleringar. Baserad på denna långa research skapar hen nu sitt första gruppverk SMASH COLLECTIVE – The Erotic Clown tillsammans med dansarna Maria Naidu, Maria af Klintberg och Annika B Lewis.
I SMASH COLLECTIVE – The Erotic Clown står förstörelsens erotiska potential i centrum. Genom ett töcken av tung bas och klubbmusik rör sig dansarna i ett pulserande universum av dekadent njutning. Sensuella koreografier blandas med dragteknik, humor och klubbdans och bildar erotiska ritualer. Noggrant konstruerade riter som drivs av dansarnas individuella begär och längtan. Ett lekfullt laboratorium uppstår; en kartläggning av förgörelsens och förförelsens koreografi med glimten i ögat.
SHOWCASE
Foto: Anna Thors
SEPIDEH KHODARAHMI
Mitt konstnärskap rör sig i gränslandet mellan dans, mim och teater, där jag utforskar komplexa och ofta motsägelsefulla teman som drag, makt, destruktion, ritual, arkitektur och somatik. Genom att använda erotik som ett verktyg skapar jag konst som är både tankeväckande och gränsöverskridande, där jag medvetet blandar dessa kulturella uttryck. Genom min koreografiska praktik strävar jag efter att hitta nya sätt att verka inom en gemenskap, och jag ser dans som ett kraftfullt medium för detta utforskande. Mitt arbete är därmed nära sammanflätat med sociala och kulturella diskurser.
Min utbildningsmässiga bakgrund är en eklektisk blandning: jag gick ut Teaterhögskolan 2021, tog en Kandidatexamen i Matematik 2016 och har däremellan gått bland annat en folkhögskola i nycirkus, en streetdance utbildning i New York och mimskola i Amsterdam.
Min praktik präglas av en undersökning av erotik, destruktion och dekoloniala perspektiv, jag är särskilt intresserad av att utforska kroppen som en plats för intimitet, sensualitet och begär, samtidigt som jag utmanar och vidgar gränserna för vad som anses vara "fin" och "ful" kultur. “TRASH IS KING” är ett ledord som jag tror på och är en central princip när jag undervisar. Denna övertygelse återspeglas i min metod, där jag navigerar mellan institutionella sammanhang och queera klubbscener runt om i Europa.. Det möjliggör konst som en dialog mellan de olika sociala platser där scenkonst uppstår och öppnar upp för en vidgad syn för vad som är “smutsigt” vs “fint”.
Jag har haft förmånen att samarbeta med framstående institutioner som Stockholms Stadsteater, Kiasma i Helsingfors, Dramaten i Stockholm, Sophiensaele i Berlin och Teatro Nacional D. Maria II i Lissabon. Bland mina senaste verk finns mitt solo "My Own Room", där jag utforskar beboelse som fenomen. “My Own Room” spelas på museum och konstgallerier och uppehåller sig vid vad det innebär att värma upp och rota sig i ett utrymme. I solot leker jag med beboelse på olika nivåer samtidigt som jag rör mig genom ett konstmuseum och utför en så kallad “reverse striptease”; jag börjar naken och slutar i full drag och en koreografisk lipsync.
Vidare finns bland mina senaste verk: "SMASH COLLECTIVE", ett gruppverk med fokus på destruktion och erotik; och "The Erotic Clown", en solo-performance där tårtsitting är en del av ritualen.
Min konst präglas av ett engagemang för ämnen som erotik, ritualer, häxkonst, död, religion, queerness och makt, med ett återkommande fokus på sensualitet. Jag har uppträtt på internationellt prestigefyllda scener, och mitt arbete är både institutionellt utmanande och djupt personligt. Genom min konst vill jag både utmana och underhålla, och jag strävar efter att förmedla en blandning av hög energi, existentiell humor och rå, ofiltrerad emotion.
Jag har alltid varit nyfiken på att använda dans som ett verktyg för att utforska nya relationsstrukturer och sätt att vara tillsammans. Jag vill utveckla projekt och workshops som undersöker hur dans kan skapa och förändra sättet vi interagerar och relaterar till varandra.
I framtiden skulle jag vilja skapa en produktion där dans och AI samverkar för att utforska innovativa koreografiska mönster och relationer. Jag är intresserad av att använda teknologi för att tänja på gränserna för koreografi och skapa nyskapande dansverk.
Jag är intresserad av arbeta med dansare från olika åldersgrupper, särskilt äldre människor. Att utforska dansens potential med olika generationer och samarbeta med en koreograf och AI-expert skulle vara en fantastisk möjlighet att utveckla dessa idéer.
CRED
Choreography: Sepideh Khodarahmi On stage: Annika B. Lewis, Maria Af Klintberg, Maria Naidu
Producer: Lauri Lohi Light design: Eline Jacobsson Sound design: Neda Sanai, Charlie Pousette, Niki
Blomberg & Asta Risberg Scenography: Lauri Lohi & Rebecca Eriksson Costume: Lauri Lohi & Herkules
Jansson Photography: Sofie Berg & Nanna Von Essen