top of page

MARIA NILSSON WALLER – merry.go.round

Foto: Stace Gill

Merry.go.round är den senaste och sista delen i Maria Nilsson Wallers triptyk baserad på obebodda territorier. Verket blickar bortom vår värld in i det stora, oändliga mörkret i kosmos för att undersöka våra mest mänskliga frågor: jakten på sann kärlek och vad vi kallar hem. I ett verk som påminner om Chagall, Satie, Dalí och Kubrick möter vi fem karaktärer i en till synes värld fast i post-romantiskt stressyndrom. Tid, förväntan och förvandling är nyckelingredienser när resans kugghjul sätts i rörelse – det är en jakt på sann kärlek i ljuset av de stora västerländska romantiska myterna, filmiskt och övernaturligt, men samtidigt märkligt bekant.

Trots att verket tydligt refererar till himlakropparnas rörelser, vår förståelse av universum, gravitation och till och med tid, är huvudfrågan av mer human karaktär: Vad händer när du kommer in i en annan persons omloppsbana? Hur kan ni hålla ihop när era vägar glider isär? Hur många gånger måste ni passera varandra innan ni kopplar samman eller återförenas?

SHOWCASE

portrattbild-erik-eriksson-foto-matiss-markovskis-1463x2048.jpeg

Foto: José Miguel Jimenez

MARIA NILSSON WALLER

Något som återkommer i mina verk är hur vi uppfattar naturen och miljön: ofta har vi byggt våra samhällen och normer kring en rädsla för det vilda. Nomadism, is och öken-landskap, växter och djur, havsströmmar, älvar och floder, planeters och materias rörelse i rymden.. allt inspirerar till koreografi som vill visa på spelet mellan orsak och verkan i allt som rör sig och andas - där vi människor ju också ingår. För mig betyder koreografi att bygga världar och jag jobbar även med scenografi, kostym, ljus och ljuddesign. Jag driver tillsammans med multi-konstnären Stace Gill Flora Fauna Project.

Jag har alltid varit intresserad av att arbeta med ensembler. Jag skulle vilja skapa stora verk där professionella dansare, elever och icke-professionella/community deltagare alla ingår. Efter 25 år inom dansen börjar jag äntligen förstå vad det är som jag fortfarande älskar med denna fantastiska konstform, och jag brinner för att skapa koreografier där denna kropps-närvaro och kreativitet får frihet att flöda hos dansarna. Ensemblearbete kräver ett lyssnande både till sig själv och andra, kommunikation och tillit. När dessa kvaliteter får finnas i rummet och processen är arbetet värdefullt.

CRED

Koreografi, Scenografi, Kostym, Ljusdesign, Ljuddesign: Maria Nilsson Waller

Säljblad
bottom of page