top of page

HAGAR MALIN HELLKVIST SELLÉN – Tiden det tar

Foto: Sofia Runarsdotter


Tiden det tar klär sig inte i det skrivna ordets språkdräkt utan kommunicerar genom koreografin från
början till slut. Efter drygt tjugo år av koreografiska verk där tematiken varit hennes utgångspunkt ville koreografen Hagar Malin Hellkvist Sellén börja i en annan ände: i rörelsen och se vart den leder.
Tiden det tar är ett helaftonssolo skapat för och tillsammans med den norska dansaren Pernille Holden.
Holden har tidigare medverkat i Hellkvist Selléns verk; Vi rör oss mot slutet, Kvinnor och skog,
Flottarkärlek och Bättre folk.

SHOWCASE

portrattbild-erik-eriksson-foto-matiss-markovskis-1463x2048.jpeg

Foto: Sofia Runarsdotter

HAGAR MALIN HELLKVIST SELLÉN

"Jag vill verka för att infrastrukturen för dans i Västerbotten stärks och utvecklas och skapa vettiga möjligheter för mig och andra danskonstnärer att bo och arbeta här. Jag inspireras av koreografiska möten med människor och tycker om att arbeta med workshops. Om det är barn, gamla, professionella dansare eller personer utan tidigare erfarenhet spelar ingen roll, jag tycker det är lika roligt och meningsskapande"

Mitt intresse för koreografi vidgar sig hela tiden. Just nu löper det i flera riktningar. Jag känner mig hemtam i scenrummet och vill fortsätta skapa verk där även om jag just nu dras till att pröva samtidskoreografins möjligheter i andra rum och sammanhang, nu senast i konsthall och på bibliotek. Jag vill arbeta med koreografi i människors vardag i större utsträckning och vara mer uppsökande framöver. Jag inspireras av koreografiska möten med människor och tycker om att arbeta med workshops. Om det är barn, gamla, professionella dansare eller personer utan tidigare erfarenhet spelar ingen roll, jag tycker det är lika roligt och meningsskapande.

Jag är inne i en period där jag vill fokusera på koreografins språklighet och lämna det skrivna ordet så långt det går. Jag tycker det är spännande att låta rörelsearbetet leda och jag är på en plats där jag känner väldig tillit till processen, mina medskapare och min hantverkskunskap som år av arbete utvecklat.

Jag är också väldigt intresserad av hur jag kan använda koreografi som metod för andra syften t ex breddad historieskrivning.

Med mitt arbete vill jag verka för att hållbarhets-praktik blir en konstnärlig motor och inte en begränsning. Hållbarhet är något som jag hoppas att fältet ska ta på större allvar då det är ett springande behov.

Jag hoppas att få åldras i mitt konstnärskap vilket inte känns som en självklarhet i tider av åtstramning. Att kunna fortsätta verka på det fria fältet även som en medelålders koreograf som valt att flytta från Stockholm. Jag har så många idéer och så mycket jag vill uträtta och är fortsatt nyfiken som ett barn i mitt skapande.

Dels vill jag verka för att infrastrukturen för dans i Västerbotten stärks och utvecklas och skapa vettiga möjligheter för mig och andra danskonstnärer att bo och arbeta här.

Jag hoppas att få möjlighet att inleda nya samarbeten med kulturaktörer på olika platser i landet. Utöver scener skulle jag vilja arbete mer mot museum och arkiv.

Jag hoppas att jag någon gång har ekonomi att arbeta med en stor ensemble av dansare.
Jag är väldigt förtjust i mindre format men sanningen är också att jag aldrig haft råd att skapa för många dansare. Ett verk för tio dansare vore spännande att få ge sig i kast med.

CRED

Idé: Hagar Malin Hellkvist Sellén
Dansare: Pernille Holden
Koreografi: Hagar Malin Hellkvist Sellén i nära
samarbete med Pernille Holden
Ljuddesign och kompositör: Anna Sóley Tryggvadóttir
Ljusdesign: Erik Westerlund
Kostymdesign och Dramaturg: Elin Hallberg
Producent: Vilma Sohlberg
Produktion: Hagar Malin Hellkvist Sellén

Säljblad
bottom of page